راهنمای نگارش انگیزه‌نامه

با داتیکان راحت تر مهاجرت کنید ...

راهنمای نگارش انگیزه‌نامه

۲۴ بازديد

blog image
 



انگیزه‌نامه 
یکی از دشوارترین نوشته‌هایی است که دانشجویان برای گرفتن پذیرش باید ارائه دهند. ساختار انگیزه‌نامه نزد دپارتمان پذیرش دانشگاه ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. معمولاً دانشجویان در انگیزه‌نامه‌های خود مطالب تکراری و یکنواخت را می‌نویسند. این نوشته‌ها جنبه‌های منحصر به فردی را راجع به دانشجویان ارائه نمی دهد. دانشجویان باید توجه داشته باشند که دپارتمان پذیرش دانشگاه‌ها از طریق انگیزه‌نامه متوجه علاقه و اشتیاق آن‌ها به تحصیل در آن دانشگاه و رشته مورد نظر می‌شوند.

انگیزه‌نامه را در زبان انگلیسی به اختصار SOP می‌نامند. SOP کوتاه شده واژه­  Statement of Purpose است که به آن انگیزه نامه یا بیانیه اهداف گفته می‌شود.

کاربردهای انگیزه‌نامه

شما باید انگیزه‌نامه را طوری بنویسید که پاسخ این سوالات در آن آمده باشد:

  • چرا می­‌خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟
  • چرا می­‌خواهید در این رشته تحصیل کنید؟
  • چه چیزی در این دانشگاه یا کالج برای شما جذاب است ؟
  • چقدر در زمینه رشته­‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید تجربه دارید؟
  • می­‌خواهید چه تجربیات جدیدی در این دانشگاه بدست بیاورید؟
  • تصمیم دارید بعد از اتمام تحصیل‌تان چه کنید؟
  • آیا می­‌خواهید به کار پژوهشی بپردازید یا به دنبال شغل هستید؟
  • آیا می ‌خواهید با استاد خاصی کار تحقیقاتی انجام دهید؟ اگر پاسخ شما بله است باید آنها را نام ببرید.
  • آیا توانایی خاصی دارید که به درد برنامه ‌های علمی دانشگاه بخورد؟
  • جدا از تحصیل و کار، تفریحات و علاقه‌مندی‌های‌تان چیست؟
  • چه چیزی درباره کمیته دانشجویی و فرهنگ آن می­‌دانید؟
  • چه ویژگی خاصی دارید که لازم است دانشگاه از آن مطلع باشد؟

از آنجایی که شما پیش از قبول شدن در دانشگاه مورد نظرتان امکان مصاحبه حضوری ندارید, تنها راه شناساندن خودتان و نشان دادن توانایی‌ها از طریق انگیزه‌نامه خواهد بود. پس سعی کنید داستان‌تان را به بهترین شکل ممکن بنویسید.

انگیزه‌نامه‌های خلاقانه


در حال حاضر اکثر انگیزه‌نامه‌ها ساختاری مشابه دارند. دانشجویان با کپی و ویرایش انگیزه‌نامه‌های دوستان و یا دانشجویان سال های قبل، نوشته هایی ساختگی و نامطلوب را به عنوان انگیزه نامه ارائه می دهند. اگر می خواهید انگیزه‌نامه شما در این گروه قرار نگیرد و دپارتمان پذیرش دانشگاه، در واپسین ساعات روز و حتی پس از خواندن صدها درخواست پذیرش، همچنان انگیزه‌نامه شما را به خاطر داشته باشد، باید متنی منحصر به فرد ارائه دهید. متنی که مختص خودتان باشد.


“وینس گوترا” استاد دانشگاه آیووای شمالی اهمیت نوشته منحصر به فرد را با مثالی از انگیزه نامه یکی از متقاضیان رشته علوم کتابداری، روشن می‌کند. گوترا انگیزه نامه “سوزان”، متقاضی آن رشته را هنوز در ذهن دارد. “سوزان” چنین نوشته بود:

“وقتی ۱۱ سال داشتم، «گرچن» عمه بزرگ من رفت از دنیا رفت. اما چیزی برایم باقی گذاشت که مسیر زندگی مرا تغییر داد: یک کتابخانه با حدود پنج هزار کتاب. بهترین روزهای عمر من با مرتب کردن و خواندن این کتاب‌ها سپری شد. از آن زمان، من تصمیم گرفتم یک کتابدار باشم.”

این مثال علاوه بر اشتیاق وصف‌ناپذیر سوزان برای کتاب خواندن، تلاش او برای مراقبت از کتاب‌ها را به شیوه‌ای منحصر به‌ فرد نشان می‌دهد. از طرف دیگر سوزان انگیزه‌نامه‌ای نوشته است که با انگیزه‌نامه‌های دیگر متفاوت است چرا که تجربه شخصی خود را در آن یادآور شده است.




پیوندهای مرتبط :

 

 



 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.